Heerlijck Ni-js

Heerlijck Ni-js 76 is uit.
Leden hebben deze thuisgestuurd gekregen of krijgen deze op korte termijn.

Losse nummers € 4,-, exclusief verzendkosten. In Wehl gratis bezorgd. Bestellen via: ov.wehl@hotmail.com

Heerlijck Ni-js 76 in vogelvlucht
Het begon met een koffer… (deel I)

Berghaus Confectie-atelier in Nieuw-Wehl en Wehl

Na de Tweede Wereldoorlog zijn er in Nederland volop groeimogelijkheden voor reeds bestaande bedrijven. Zo ook voor Berghaus Confectie-atelier N.V. Al vóór de oorlog, maar zeker ook daarna, kent dit bedrijf een ongelooflijk snelle groei. Vanwege ruimere mogelijkheden om personeel te werven, worden voorbereidingen getroffen voor uitbreiding van de confectieproductie in Nederland middels vestigingen in de Achterhoek en de Liemers.

“Ik lijk de paus wel!”

Met die woorden kwam op de stralende zondag van 3 september 2023 emeritus-pastoor Herman Brummelhuis de goed gevulde en mooi versierde Nicolaaskerk in Schalkhaar binnen bij de feestelijke plechtigheid rond het 65-jarig jubileum van zijn priesterschap.

Guus van Goethem

Augustinus Johannes (Guus) was nummer tien van de elf kinderen van het echtpaar Augustinus van Goethem en Lucia Jansen. We interviewden Guus in november 2007

Jansen Bonenpad… of toch Bonaparte? (vervolg HN 75; 25-29)

Herinneringen van de Brabantse tak.

In Heerlijck Ni-js 75 gaf Sjef Jansen ons de verklaring voor het feit dat Bone(n)pad wel degelijk een verbastering was van Bonaparte. Sjef, woonachtig in Brabant, had zijn conclusie uit mondelinge overlevering en besloot met de opmerking “Het zou best eens waar kunnen zijn”.