Onderstaande publicaties zijn te koop bij de Oudheidkundige Vereniging Wehl. U kunt ons vinden in “Het Raadhuis” (voormalige gemeentehuis), Raadhuisplein 1A, 7031 AW Wehl. De ruimte is te bereiken via de hoofdingang, de trap naar beneden en dan rechts achterin de schoolbibliotheek.
De eigen ruimte is elke maandag open van 13.30 tot 16.00 uur en u kunt dan tevens gebruik maken van onze eigen bibliotheek.

WEHL in de krant 1980-1989

WEHL in de krant 1980-1989 is de eerste in een reeks van fotoboeken over diverse  plaatsen in de Achterhoek en Liemers.
De nieuwsfoto’s komen uit het archief van fotograaf Theo Kock , die ook het archief van Henk Westerveld beheert en in zijn bezit heeft. Foto’s van bijzondere gebeurtenissen, jaarlijkse evenementen, openingen, wedstrijden, jubilea enz. maar ook minder prettige nieuwsmomenten vormen samen een prachtig tijdsbeeld van Wehl in de jaren 80!
Dit boek is te koop bij de Oudheidkundige Vereniging Wehl.
Prijs  € 25,-

Heerlijck Ni-js

Periodieke uitgave van de Oudheidkundige Vereniging Wehl.
Alle verschenen nummers t/m nr 40 Prijs  € 1,- per stuk
Alle verschenen nummers  vanaf nr 41 Prijs  € 4,- per stuk

Heerlijck Ni-js 52
Heerlijck Ni-js 75

Kabouters in Wehl, een reis langs monumenten

Deze Kabouterroute is ontwikkeld in het kader van de Open Monumententendag  2022 in Wehl

Kabouters kiezen altijd de mooiste plekken om te wonen, dus natuurlijk wonen zij ook in de monumenten in Wehl.
De kabouters vertellen ons graag mooie verhalen over een aantal monumenten en mensen die op deze bijzondere locaties hebben gewoond en gewerkt.
Uitgave 2022     Prijs  € 5,-

kabouters in Wehl

Drie eeuwen Protestantse Kerk in Wehl

Driehonderd jaar geleden werd de Protestantse Gemeente in Wehl gesticht. Voldoende aanleiding om terug te blikken op de geschiedenis van de gemeente in die jaren, zeker toen op 1 januari 2019 aan het zelfstandige bestaan van de gemeente een einde kwam. Er mag gezegd worden dat de Protestantse Gemeente Wehl door de eeuwen heen zichtbaar was in het overwegend katholieke Wehl. Dit boek geeft een weerspiegeling van een geschiedenis van vasthoudend doorgaan, ook in bizarre tijden en moeilijke omstandigheden.
Uitgave 2021     Prijs  € 19,50

Protestantse Kerk

Monumentenroute in het dorp Wehl

Dit boekje geeft een overzicht en beschrijvingen alle rijks- en gemeentelijke monumenten die de voormalige gemeente Wehl op 1 januari 2021 rijk is. In de titel bij de beschrijving van het monument, is aangegeven of het een rijksmonument (RM) of een gemeentelijk monument (GM) betreft.

De ongeveer 5 kilometer lange monumentenroute door de dorpskern van Wehl kan behalve wandelend, ook per fiets of per scoot-mobiel gevolgd worden. De route leidt langs zowel rijks- en gemeentelijke monumenten, als ook langs plekken en gebouwen die voor Wehl bepalend zijn of zijn geweest. Men komt ook bij plekken waar een bepalend gebouw heeft gestaan dat is verdwenen of vervangen door een nieuw pand. Daarover wordt eveneens informatie gegeven.

De monumentenroute is een volledige ronde en is in de beschrijving vanaf het beginpunt met een volgnummer aangegeven. De route kan vanaf elk gewenst punt beginnen en komt altijd weer op het vertrekpunt terug.

Het boekje is te koop bij de Oudheidkundige Vereniging Wehl.
Uitgave 2021 Prijs  € 3,-

Monumentenroute in het dorp Wehl

Bommen op Wehl

Dokter Blom schreef in 1945 een boek over wat Wehl in de vijfjarige bezetting zoal meemaakte. In 2020 was het 75 jaar geleden dat Wehl bevrijd werd. De Oudheidkundige Vereniging heeft dit unieke boek in 2020 opnieuw uitgegeven in een gelimiteerde genummerde oplage, 64 pagina’s met illustraties van onderduiker Franso Hoes.

Er is inmiddels een heruitgave verschenen.
Heruitgave 2020     Prijs  € 14,95

Bommen op Wehl

Wehl en Nieuw-Wehl in beeld

Dit boek is tot stand gekomen op initiatief van PLUS Bruil te Wehl. Met veel genoegen bieden wij u dit plaatjesalbum met ongeveer honderd foto’s, kaarten en advertenties en 216 plaatjes uit de geschiedenis van Wehl en Nieuw-Wehl aan, samengesteld door de Oudheidkundige Vereniging Wehl.
Het boek incl. 216 plaatjes is te koop bij de Oudheidkundige Vereniging Wehl.
Uitgaven 2020     Prijs  € 20,-

Welh en Nieuw-Wehl in beeld

Boek Nijntje

Boek van Dick Bruna  ‘opa en oma pluus’ in Liemers dialect.
Dit boekje is te koop bij de Oudheidkundige Vereniging Wehl.
Uitgave 2019     Prijs  € 6,95

Grenspassages

De ligging van de huidige grens tussen Nederland en Duitsland is voor ons een vanzelfsprekendheid. In het dagelijkse leven realiseren we ons niet, dat deze grens een relatief jonge grens is. Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat sinds 1813. In dat jaar werd ook de grens met Duitsland vastgelegd. Toen waren er echter in het Koninkrijk der Nederlanden nog diverse Duitse, of beter gezegd Kleefse enclaves. Deze stukjes Duitsland in Nederland zijn als resultaat van het Congres van Wenen in 1816 en 1817 officieel bij Nederland gekomen. De huidige Euregio Rijn-Waal kan dus terugblikken op een lange gezamenlijke geschiedenis. Hierdoor hebben de inwoners van deze grensregio nog steeds eenzelfde culturele achtergrond die het onderlinge begrip vergroot.
Uitgave 2017     Prijs  € 7,50

Grenspassages

Verjaardagskalender

Verjaardagskalender geïllustreerd met oude en hedendaagse afbeeldingen uit  Wehl.
Deze verjaardagskalender is te koop bij de Oudheidkundige Vereniging Wehl.
Uitgave 2016     Prijs  € 3,-

Boerderij- en veldnamen in Wehl

Het boek is uitgegeven door de Oudheidkundige Vereniging Wehl en de Mr. H.J. Steenbergenstichting. Na jaren studie zijn nu de namen van boerderijen, veldnamen en een aantal panden in het dorp geïnventariseerd en aan het papier toevertrouwd. Wehl is verdeeld in een tiental vakken en ieder vak heeft een eigen kaart voorzien van de verzamelde gegevens. Naast de kaart is ook een luchtfoto van hetzelfde gebied afgedrukt, zodat een en ander duidelijk te lokaliseren is.
Uitgave 2014     Prijs  € 5,-

Boerderij- en veldnamen

Ut de Fransozentid

Domitz • Raesfeld • Wehl
De drie partnergemeenten van nu onder de knoet van de grote Corsicaan Napoleon tijdens de jaren (1750-) 1800 tot 1815 en de gevolgen van het Wener Congres van 1815.
Uitgave 2014      Prijs  € 3,-

100 Jaar Concordia Wehl

Jubileumboek van voetbalclub S.V. Concordia Wehl. Met onder meer: de geschiedenis van 1914 tot en met 2014, leuke interviews met Concordianen, achtergrondartikelen over de club, krantenknipsels en vooral veel oude en nieuwe foto’s. 256 pagina’s full color.
Uitgave 2014     Prijs € 12,50

100 jaar Concordia Wehl

Waehls plat

Allemoal woorden, uutdrukkingen uut Waehl, beschrievingen van olde gebruken, boeren op ’t Waehlse land, olde spellekes, versjes, anekdotes en op de CD ko’j ’t Waehlse Plat ook heuren! Met disse uutgave willen wi-j onze taal bewaren veur onze kinder, veur ’t naogeslach. “Wij spreken de hoop uit”, nee, zo zeggen wi-j dat niet in Waehl: wi-j zeggen: “Mo’j ’s luusteren”: wi-j haopen dat dit buukske der toe bi-j al dragen dat ’t Waehls nog lang in Waehl te heuren is. Thuus, op straot en aoveral woor Waehlse luj mekaar spraeken.
Uitgave 2011    Prijs  €20,- Uitverkocht

Waehls-plat

Schoolboek | Geschiedenis van het onderwijs in Wehl

Met het zicht op de totstandkoming van een nieuw schoolgebouw voor het Timpaan werd het idee geopperd om de geschiedenis van het onderwijs in Wehl in kaart te brengen en in boekvorm te publiceren. Een flink aantal mensen is in de archieven gedoken en van de weergave van dat onderzoek of van bijdragen in andere vorm is in ruime mate gebruik gemaakt. Ook enkele oud-leerlingen vertrouwden hun persoonlijke ervaringen aan het papier toe. Dat alles heeft geleid tot een unieke weergave van de geschiedenis vanaf het einde van de 17e eeuw tot heden. Er zijn heel veel schoolfoto’s in het 200 pagina’s tellende boek weergegeven. Het moet al gek gaan wilt u uzelf niet tegenkomen tussen de vele leerlingen, die in de loop der tijd op een van de Wehlse of Nieuw-Wehlse scholen het onderwijs volgden. De uitgave is zeer goed verzorgd en het boek kent een harde kaft voorzien van een beschermlaag.
Uitgave 2009
1e of 2e druk: Prijs  € 3,-
3e druk: Prijs  € 5,-

Mutaties en aanvulling: ov.wehl@hotmail.com

Beelden uit het verleden

DVD met historische beelden uit Wehl | Nieuw-Wehl | Kilder.

01 Wehl in de dertiger jaren van de vorige eeuw

02 Wehl in de vijftiger en begin zestiger jaren

03 Kilder eind vijftiger en begin zestiger jaren

04 Nieuw Wehl in de zeventiger en tachtiger jaren

Deze DVD is te koop bij de Oudheidkundige Vereniging Wehl.
Uitgaven 2005     Prijs  € 2,-

Kruukskes met as

Beschrijving van de opgravingen Hessenveld.
Uitgave 1997     Prijs  € 15,90

Kruukskes met as

Wehl Toen en Nu

Wehl Toen en Nu werd samengesteld en geschreven door A.G.B. Koster en verscheen in 1995. De foto’s anno 1995 werden verzorgd door Arjen Benard van Foto Benard te Wehl. Het bevat veertig foto’s en ansichten uit de periode 1900 – 1980. Getracht is om de foto’s uit 1995 vanuit dezelfde plaats te maken.
Uitgave 1995     Prijs  € 10,-

Wehl Toen en Nu

Wehl in Oude Ansichten

Wehl in Oude Ansichten werd samengesteld en geschreven door A.G.B. Koster en verscheen in 1990 bij de Europese Bibliotheek te Zaltbommel. Het bevat 76 foto’s en ansichten van Wehl en Nieuw Wehl tussen 1900 en ongeveer 1950.
Uitgave 1990     Prijs  € 5,

Wehl in oude ansichten

Van Achterwehl naar Nieuw-Wehl

De geschiedenis van een dorp.
Geschreven door Gerard M. van de Graaf.
Dit boek is te koop bij de Oudheidkundige Vereniging Wehl.

Uitgave 2000     Prijs  € 6,95

Van Achterwehl naar Nieuw-Wehl

Pastoor Smals

Boek  geschreven door Dokter Blom.
Originele uitgave boek 1951
Een kopie is te koop bij de Oudheidkundige Vereniging Wehl.
Prijs  € 6,20

Pastoor Smals

Scheepsjournaal zijnde een nauwkeurig verslag…[etc.]

Boek  geschreven door Dokter Blom.
Originele uitgave boek 1951
Een kopie is te koop bij de Oudheidkundige Vereniging Wehl.
Prijs  € 8,-

Scheepsjournaal

Ansichtkaarten

Diverse ansichtkaarten zijn te koop bij de Oudheidkundige Vereniging Wehl.

Losse exemplaren. Prijs  € 0,10

Straten in en om Wehl ca. 1920, set van 6.  Prijs  € 0,50